De oprichting van de EH kwam voort uit het verlangen om jongeren voor te bereiden op hun rol in de maatschappij, niet alleen met kennis, maar vooral ook met een stevig geestelijk en moreel fundament. In de jaren ’70 heerste er in het onderwijs en de samenleving veel aandacht voor kritische zelfreflectie, maatschappelijke betrokkenheid en alternatieve visies op mens en wereld. Juist in die tijd voelden christenen de noodzaak om jongeren te helpen om hun geloof op een doordachte en relevante manier te integreren in studie en leven.
De Evangelische Hogeschool werd opgericht in 1974, in een tijd waarin er binnen de Nederlandse christelijke gemeenschap een groeiende behoefte was aan onderwijs dat het geloof serieus nam en dat studenten hielp om hun wereldbeeld te vormen vanuit een christelijk perspectief.

EH Basisjaar
De initiatiefnemers – onder wie onderwijskundigen, predikanten en evangelische leiders – wilden een plek creëren waar ruimte was voor zowel geloofsverdieping als academische voorbereiding. Ze vonden dat er binnen het reguliere hoger onderwijs te weinig aandacht was voor geestelijke vorming en het ontwikkelen van een christelijk wereldbeeld. Zo ontstond het idee voor een “voorbereidend jaar” – wat later het bekende EH Basisjaar zou worden.
Geloof verstevigen
Vanaf het begin richtte de EH zich op persoonlijke begeleiding, bijbels onderwijs en karaktervorming. Studenten kregen vakken als filosofie, psychologie, cultuurkritiek, apologetiek (verdediging van het geloof), en bijbelstudie – allemaal met als doel om hen te helpen hun geloof stevig te wortelen en hun denken te vormen.

Duizenden jongeren
Door de jaren heen groeide de EH uit tot een bekende naam in christelijk Nederland. Hoewel de school geen geaccrediteerde hbo-diploma’s aanbiedt, heeft het duizenden jongeren geholpen om met meer richting, geloofszekerheid en zelfkennis aan hun vervolgstudie of loopbaan te beginnen.
In een wereld waarin kennis steeds toegankelijker wordt, blijft de vraag naar vorming – echte, diepgaande persoonlijke en geestelijke ontwikkeling – onveranderd belangrijk. De Evangelische Hogeschool (EH) in Amersfoort speelt al sinds 1974 een unieke rol in het Nederlandse onderwijslandschap door studenten niet alleen intellectueel, maar ook geestelijk en persoonlijk toe te rusten voor hun vervolgstudie en het leven.

Ontwikkeling
De Evangelische Hogeschool (EH) werd opgericht in 1974, in een tijd waarin Nederland volop in beweging was. De jaren ’60 en ’70 stonden bekend als een periode van maatschappelijke veranderingen, secularisatie en toenemende individualisering. Voor veel christenen, en met name jongeren, riep deze ontwikkeling vragen op: Hoe geef ik mijn geloof vorm in een steeds meer seculiere wereld? Wat betekent het om als christen na te denken over studie, maatschappij en roeping?
In deze context ontstond binnen de evangelische beweging in Nederland het idee om een opleiding te starten die jongeren niet alleen intellectueel, maar ook geestelijk zou vormen.
De oprichters: idealisten met een missie
Een van de drijvende krachten achter de oprichting van de EH was drs. Henk Kamsteeg, die ook de eerste directeur werd. Kamsteeg was een gepassioneerd christen met een hart voor jongvolwassenen en hun geestelijke ontwikkeling. Samen met anderen uit de evangelische beweging – onder wie predikanten, onderwijskundigen en maatschappelijk betrokken christenen – werkte hij aan de vorming van een onderwijsinstelling waarin geloof, denken en leven met elkaar verbonden werden.
Hun visie was helder: jonge mensen hebben vorming nodig die dieper gaat dan feitenkennis. Ze moeten leren denken vanuit een bijbels wereldbeeld, zichzelf leren kennen, en ontdekken hoe ze met hun talenten kunnen bijdragen aan de samenleving.
Vanaf het begin was het EH Basisjaar het hart van de opleiding. Studenten kregen onderwijs in onder andere: Bijbel en theologie; Filosofie en ethiek; Psychologie en zelfinzicht; Maatschappelijke ontwikkelingen; Leiderschap en roeping. Wat dit jaar uniek maakt, is de combinatie van academische uitdaging, persoonlijke coaching en geestelijke verdieping. Studenten worden intensief begeleid door mentoren, groepsleiders en docenten. Daarnaast is er veel ruimte voor reflectie, gesprekken en geloofsgroei.

Groei en verbreding (1980–2000)
In de decennia die volgden groeide de EH gestaag. Steeds meer jongeren kozen ervoor om hun studie of carrière even “on hold” te zetten en een jaar te investeren in wie ze zijn en wat ze geloven. Ook kerken, ouders en scholen begonnen het belang van zo’n tussenjaar te onderkennen. In de jaren ’90 ontwikkelde de EH ook kortere modules en verdiepingscursussen, onder andere voor studenten die al studeerden en voor professionals. Ook kwamen er samenwerkingen met andere christelijke organisaties, bijvoorbeeld op het gebied van leiderschap, zending en maatschappij.
De EH vandaag
Tegenwoordig is de EH nog steeds gevestigd in het centrum van Amersfoort, en telt het Basisjaar jaarlijks honderden studenten. Het profiel van de school is in de kern gelijk gebleven, maar de vormgeving is meegegroeid met de tijd. Thema’s als identiteit, burn-out onder jongeren, maatschappelijke betrokkenheid, sociale media, duurzaamheid en geloofstwijfel zijn nu onderdeel van het onderwijsaanbod.
Naast het Basisjaar biedt de EH tegenwoordig ook: Leiderschapstrajecten; Verdiepingsweken en trainingen; EH Connect: een community voor alumni en andere geïnteresseerden; Samenwerkingen met universiteiten en hogescholen (voor begeleiding van christelijke studenten).
Impact op duizenden levens
Sinds de oprichting hebben meer dan 15.000 jongeren een programma aan de EH gevolgd. Veel van hen geven aan dat dit jaar hun leven diepgaand heeft beïnvloed – niet alleen in geloof, maar ook in zelfvertrouwen, relaties, toekomstkeuzes en maatschappelijke betrokkenheid. Hoewel de wereld veranderd is sinds 1974, blijven de kernwaarden van de EH actueel:
- Geloof: Jezus Christus en de Bijbel als fundament
- Identiteit: ontdekken wie je bent in relatie tot God en anderen
- Vorming: denken leren combineren met doen, leven en geloven

Particuliere onderwijsinstelling
De Evangelische Hogeschool (EH) is een particuliere onderwijsinstelling met een christelijke identiteit. De EH biedt geen volwaardige bachelor- of masteropleidingen aan, maar richt zich op tussenjaren, verdiepingsprogramma’s en trainingen waarin persoonlijke groei, geloofsverdieping en voorbereiding op vervolgstudies centraal staan.
De meest bekende opleiding van de EH is het tussenjaarprogramma (EH Basisjaar), bedoeld voor jongeren die net hun middelbare school hebben afgerond. In dit jaar nemen studenten de tijd om na te denken over hun studiekeuze, hun identiteit, hun relatie met God, en hun plek in de samenleving.

Eigen bijdrage van studenten en ouders
Volgens het EH Magazine betalen studenten en hun ouders, naast collegegeld, een eigen bijdrage bij inschrijving en nemen ze deel aan fondsenwervende activiteiten zoals de jaarlijkse IMPACTDAY. EH-studenten kunnen geen studiefinanciering aanvragen bij DUO en krijgen niet gratis OV-reisrechten. Daarmee dragen ze aanzienlijk zelf bij aan de kosten van hun opleiding.
De bijdragen vormen daarmee slechts een deel van de werkelijke kosten; het grootste deel wordt ingevuld door giften van particulieren, kerken en fondsen. De EH is een particuliere instelling zonder recht op rijksbekostiging, omdat ze geen officiële diploma’s verleent. Daarom zijn inkomsten uit collegegeld en donaties essentieel.
De studentbijdragen dekken een deel van de kosten, maar de rest wordt opgevangen via fondsenwerving. Zo blijven de programma’s toegankelijk voor jongeren die de EH willen volgen, ook als hun financiële middelen beperkt zijn. Studenten worden zelf ook betrokken in de fondsenwerving, zoals via de IMPACTDAY, wat bijdraagt aan de missie en de financiële gezondheid van de school.
Eigen bijdrage van studenten en ouders: EH-Basisjaar: ≈ € 3.400; EH‑Traject: ≈ € 2.300.

Waarom kiezen studenten voor de EH?
Veel jongeren ervaren na de middelbare school een gevoel van keuzestress of onzekerheid over hun toekomst. De EH biedt dan een rustpunt. Studenten krijgen de ruimte om zichzelf beter te leren kennen, om hun geloof te verdiepen, en om met begeleiding te zoeken naar hun roeping en passies. Daarbij worden ze omringd door bevlogen docenten, mentoren en medestudenten die samen een hechte, veilige leeromgeving vormen.
Identiteit – De EH daagt studenten uit om na te denken over wie ze zijn – los van verwachtingen van anderen of maatschappelijke druk. Door gesprekken, coaching en onderwijs krijgen ze inzicht in hun persoonlijkheid, talenten en overtuigingen.
Geloof – Als christelijke instelling staat de Bijbel centraal. Studenten worden gestimuleerd om hun geloofsvragen serieus te nemen en te onderzoeken. Er is ruimte voor twijfel, verdieping en dialoog, binnen een context van vertrouwen en respect.
Vorming – Kennisoverdracht is belangrijk, maar bij de EH gaat het vooral om vorming: hoe leer je denken, keuzes maken, verantwoordelijk leven? Thema’s als ethiek, filosofie, psychologie, bijbelstudie en cultuur komen aan bod in het lesprogramma.

Niet alleen voor gelovigen
De Evangelische Hogeschool is toegankelijk voor studenten met verschillende achtergronden binnen het christelijk geloof. Of je nu hervormd, evangelisch, baptist, of zoekend bent – de EH nodigt uit tot openheid en respectvol gesprek. Juist dat maakt het tot een plek van échte ontmoeting en verdieping.
Programma’s: EH Basisjaar, EH Leiderschapstraject, verdiepingsmodules voor studenten en werkenden. Doelgroep: Jongeren tussen 17 en 25 jaar die willen groeien in geloof, identiteit en levensrichting
De Evangelische Hogeschool is geen doorsnee onderwijsinstelling. Het is een plek waar jonge mensen de tijd nemen om stil te staan, zich te bezinnen, en zich voor te bereiden op een leven van betekenis. In een samenleving die vaak draait om presteren en snelheid, biedt de EH juist ruimte voor verdieping, vertrouwen en richting.

Els van Dijk – directeur tot 2022
Els van Dijk begon haar directeurschap in 2001, maar was daarvoor ook al intensief betrokken bij de onderwijsinstelling. Onder haar leiding ontwikkelde de EH zich aanzienlijk. Zij introduceerde nieuwe programma’s zoals het EH-Traject, de cursus Persoonlijke Ontwikkeling voor Volwassenen, en de M-Route, waarmee de EH een breder publiek bereikte. Bekend om haar bevlogenheid, inspirerende lezingen en de wijze waarop zij steeds de relevantie van het geloof aan het dagelijkse leven verbond. Ze werd door velen als het boegbeeld van de organisatie gezien. Haar afscheid kwam vanwege het bereiken van de pensioenleeftijd. Ze gaf in interviews aan dat ze nog altijd vol energie en nieuwe ideeën zat, maar voelde dat de tijd was om het stokje over te geven bij het begin van een nieuw cursusjaar.

Hoe kun je deelnemen aan de EH?
Je hebt minimaal een mbo‑4, havo of vwo‑diploma behaald en je wilt een jaar (Basisjaar) of een halfjaar (Traject) inzetten voor persoonlijke, studie- en geloofsvorming.
Regelmatig organiseert de EH informatiemiddagen of Open Dagen (bijvoorbeeld in juni, oktober, december) waar je mini-colleges bijwoont, rondleidingen krijgt en vragen kunt stellen. Tijdens deze bijeenkomsten kun je in gesprek met docenten, huidige studenten en ontvangen praktische uitleg over het aanmelden.
Je vraagt een inschrijfformulier aan bij de school, vaak via een online formulier of via mail. Na ontvangst van je gegevens volgt (meestal) een intakegesprek, waarin je achtergrond, motivatie, verwachtingen en eventuele vragen worden besproken. De EH hanteert een aanpak van maatwerk, zeker wanneer er twijfel is over studieachtergrond of financiën
Na een positief intakegesprek kun je je formeel inschrijven. Je betaalt een inschrijfbijkomende bijdrage bij inschrijving. Daarna volgen maandelijkse bijdragen en mogelijk deelname aan fondsenwerving zoals de IMPACTDAY. Bij het Basisjaar begint het jaar doorgaans in september, loopt tot juni (ongeveer 10 maanden).
Het Traject start meestal in februari en loopt tot juni (ongeveer 5 maanden).
Wacht niet te lang: de aanmeldperiode voor Basisjaar loopt vaak af vóór de zomer, en het Traject vroeg in het jaar (bijv. aanmelden vóór januari voor korting).
Financieel maatwerk: als het lastig is om de kosten te dragen, biedt de school ruimte voor gesprek en ondersteuning.
Studiefinanciering & OV: je kunt geen studiefinanciering of studentenreisproduct van DUO aanvragen; houd hier rekening mee in je planning of reisbudget.
Meer info: www.eh.nl
Foto’s: © Henk-Jan Oudenampsen
Auteur: Redactie