Evangelisatie door 3xM: 85 miljoen views in een jaar tijd

AMERSFOORT – Zo’n 85 miljoen views in een jaar tijd – de stichting 3xM, die dit jaar 45 jaar bestaat, bereikt via sociale media vele miljoenen mensen in landen als Pakistan, Somalië, Bangladesh en Japan met het Evangelie. “Deze moderne media maken het mogelijk om direct met individuele zoekenden in contact te komen”, zegt directeur-bestuurder Martien Timmer. “Wij ondersteunen lokale partners om Jezus Christus bekend te maken van binnen uit hun eigen cultuur.”

Moeilijk zendingsgebied?

3xM is in 1980 vanuit de Evangelische Omroep opgericht om buiten Nederland het Evangelie te verkondigen. Timmer: “We werken in het zogenoemde 10/40-venster: de regio tussen de tiende en veertigste breedtegraad op het noordelijk halfrond. Van Senegal tot en met Japan. Hier woont twee derde van de wereldbevolking, maar er zijn nauwelijks christenen. Het staat bekend als een moeilijk zendingsgebied, maar zo kijkt God er niet tegenaan: Voor Hem is niets onmogelijk. Maar traditionele zendingsmethoden werken er vaak minder goed. Daarom ondersteunen wij lokale christenen die in hun eigen taal en op een daar passende manier van binnenuit het Evangelie uitdragen.”

De organisatie had zich vijf jaar geleden tot doel gesteld om voor 2030 een miljoen discipelen in een christelijke gemeenschap te brengen. “Onze gedachte was deze mensen bij de lokale kerken onder te brengen, maar dat bleek onverwacht moeilijk te zijn. Kerken doen niet aan discipelschap of vinden het opvangen van zoekers te gevaarlijk. Daarom hebben we de 3xM Academy opgericht. Via onze 3xM DNA-cursussen trainen we het lokale leiderschap om zoekers en nieuwgelovigen verder te helpen op het gebied van discipelschap. Daar zijn onze partners heel blij mee. Voor de verdere ontwikkeling moeten we wel op zoek naar nieuwe fondsen.”

Somalië en Afghanistan

De naam 3xM staat voor ‘More Message in the Media’. “Wij richten ons op media die aansluiten bij het dagelijks leven van mensen”, vertelt Timmer. “Aanvankelijk was dit de televisie, maar inmiddels is er in bijna elk huishouden een smartphone en zijn we bijna helemaal overgeschakeld op sociale media.” De vele views en volgers komen overigens niet uit de lucht vallen. “We investeren flink in onderzoek en er is een professor op marketing- en social media-gebied nauw bij betrokken. Elke cultuur vraagt een andere insteek. Maar als je bedenkt dat mensen in Somalië en Afghanistan tot geloof komen, dat daar iemand wel vijf uur op TikTok praat en zingt en voor mensen bidt … dan weet je dat het de moeite waard is.”

Al 45 jaar brengt 3xM het evangelie via visuele (social) media en internet onder moeilijk bereikbare bevolkingsgroepen, zoals in Afghanistan, Pakistan, Bangladesh, Centraal-Azië, Senegal, Somalië, Japan en Thailand. In 2024 waren er 85 miljoen kijkers en 1,4 miljoen interacties en werden bijna 500 (online) christelijke gemeenschappen gestart.

Web: www.3xm.nl
Auteur: Jurjen Procee
Illustratie: © Henk-Jan Oudenampsen

GERELATEERDE ARTIKELEN 

3xM in 2024: 85 miljoen mensen online bereikt met het Evangelie
Jubileum Martien Timmer: 35 jaar directeur stichting 3xM
3XM: Ruim 23 miljoen mensen bereikt met het evangelie in 2023
Dick Tillema (3xM) ziet groei aantal christenen in Japan
Meer dan 5 miljoen reacties op werk 3xM
3XM start evangelisatieproject in Japan
3XM bereikt wereldwijd mensen met de boodschap van vergeving en verzoening
Wereld in ademnood snakt naar eenheid kerk

Zoek naar:ZOEKKNOP

• Webwinkel
• Bijbelstudies
• Leven.nu
• Trolleybus

• Adverteren
• Colofon
• Cookies
• PrivacyCopyright 2025 © AmpsenDesign 

NederlandsWeekblad.nl maakt gebruik van cookies