Steeds meer mensen halen informatie en inspiratie uit de sociale media

De Bijbel brak in 2024 records in de sociale media. Dat zeggen de kijkcijfers van het Nederlands-Vlaams Bijbelgenootschap. Het TikTok filmpje over de Zij Lacht Bijbel werd 168.000 keer bekeken; video’s op TikTok, YouTube en Instagram over de Jongerenbijbel 155.000 keer. Op Facebook en Instagram blijven Bijbelteksten zeer geliefd.

‘Steeds meer mensen halen informatie en inspiratie uit de sociale media. In 2024 besteedden Nederlanders gemiddeld 2 uur per dag aan sociale media. Met onze missie – de Bijbel voor iedereen – willen we ook hen bereiken. Daarom vinden we het belangrijk dat de Bijbel daar positief aanwezig is’, zegt Stefan van Dijk, Manager Ontwikkelen en Uitgeven bij het NBG. ‘Ons groeiende bereik laat zien dat we goed inspelen op wat mensen bezighoudt.’

TikTok, tatoeages en seks

Het NBG-kanaal op TikTok maakte een vliegende start in mei: het filmpje over de Jongerenbijbel kreeg 125.000 views. De 2e en 3e plaats was voor de video’s ‘wat zegt de Bijbel over tatoeages’ en ‘wat zegt de Bijbel over seks’. Ook straatinterviews scoorden hoge kijkcijfers. De TikTok filmpjes kregen in totaal 249.000 views. 

Instagram groeide met 2.000 volgers naar 6.500 volgers. Het bereik van de reels groeide met 9% naar 183.000. De waardering voor de NBG-posts en reels blijkt ook uit het aantal reacties: dat was bijna anderhalf keer groter dan in 2023. Het hoge bereik is mede te danken aan samenwerkingen met BEAM, Move Community, Mozaïek, Open Doors en Alpha Youth. 

Het NBG-kanaal op Facebook had een bereik van ruim 1 miljoen, 8% meer dan in 2023. Op Instagram en Facebook werden mooi vormgegeven Bijbelteksten veel bekeken, net als in 2023.

Vrouwenplatform Zij Lacht

Vrouwenplatform Zij Lacht is een sterk groeiend NBG-onderdeel en bereikt via sociale media een breed publiek: traditioneel-kerkelijk, charismatisch, nieuwe gelovigen en niet-christenen. Het totaal aantal volgers groeide met 29% van 35.000 naar ruim 45.000, de meeste daarvan op Instagram. De meeste views, 50.000, kreeg de reel Wat betekent het dat Jezus alles heeft volbracht? 66% van de kijkers waren niet-volgers. ‘Dit laat zien dat veel vrouwen die met vragen zitten en het christelijk geloof onderzoeken, ons weten te vinden’, zegt SocialMedia Manager Salisa Delhaas. ‘Daar zijn we heel blij mee.’

De best bekeken video op TikTok ging over Zij Lacht en de nieuwe Zij Lacht Bijbel. Deze werd 168.000 keer bekeken. De tweede plek was voor de video met tips om een Bijbeltekst te memoriseren. Zij Lacht maakte in 2024 een succesvolle entree op Pinterest: 2.700 volgers en 1,78 miljoen impressies.

Meer gegevens over online Bijbelgebruik in 2024 staan in de gebruikscijfers van debijbel.nl.

NOOT VOOR DE REDACTIE
Auteur: Peter Siebe
Foto: Schermafdruk Zij Lacht
Web: www.bijbelgenootschap.nl

NederlandsWeekblad.nl maakt gebruik van cookies