Voor het eerst in de geschiedenis gebruikt God tegelijkertijd de Gemeente en Israël

Overdenking van Amir Tsarfati – Ik geloof dat God voor het eerst in de geschiedenis tegelijkertijd de Gemeente en Israël gebruikt. Want toen Israël in het land was bestond de Gemeente nog niet, en toen de Gemeente ontstond was Israël verspreid over de hele wereld. Dit is de eerste keer dat de Gemeente bestaat en Israël terug is in zijn land sinds 1948.

En ik denk dat het te vergelijken is met de twee trompetten die Mozes van God moest maken. ‘De HEERE sprak tot Mozes: Maak voor u twee zilveren trompetten; van gedreven werk moet u ze maken. Ze dienen u tot het samenroepen van de gemeenschap en tot het opbreken van de kampen. Als zij daarop blazen, moet heel de gemeenschap zich bij u verzamelen, bij de ingang van de tent van ontmoeting’ (Numeri 10:1-3).

Israël is Gods klok

Israël is Gods klok. En ik geloof dat de twee bazuinen een beeld zijn van Israël en de Gemeente. God gebruikt de Gemeente en Israël tegelijkertijd om aan de hele wereld te laten weten: ‘Ik sta op het punt iets te gaan doen.’ Israël is een tijdklok voor het fysieke vertrek van de Gemeente. Misschien is dit nieuw voor je, maar de Bijbel vertelt ons dat God Zijn Gemeente weg gaat nemen van de aarde.

We lezen herhaaldelijk in de Bijbel dat er aanwijzingen zijn om naar uit te kijken die aangeven dat een overgang naar de vervulling van de zeventigste week (ook wel ‘jaarweek’ genoemd: een periode van zeven jaar) van Daniël dichtbij is.

Hebreeën 10:24-25
‘En laten wij op elkaar letten door elkaar aan te vuren tot liefde en goede werken. Laten wij de onderlinge bijeenkomst niet nalaten, zoals het bij sommigen de gewoonte is, maar elkaar aansporen, en dat zoveel te meer als u de grote dag ziet naderen.’

‘De grote dag’ die wordt genoemd is de dag van de Heer. Hebreeën maakt duidelijk dat het gaat om iets dat we kunnen zien naderen. In Zijn rede op de Olijfberg deed Jezus een vergelijkbare uitspraak:

Mattheüs 24:32-34
‘Leer van de vijgenboom deze gelijkenis: wanneer zijn tak al zacht wordt en de bladeren uitspruiten, dan weet u dat de zomer nabij is. Zo ook u, wanneer u al deze dingen zult zien, weet dan dat het nabij is, voor de deur. Voorwaar, Ik zeg u: Dit geslacht zal zeker niet voorbijgaan, totdat al deze dingen gebeurd zijn.’

De vijgenboom die zacht wordt en bladeren voortbrengt, spreekt van de herleving, groei en voorspoed van de natie Israël. Het is een teken dat wat Jezus in Zijn rede zegt op het punt staat plaats te vinden.

Een unieke periode

We bevinden ons in een unieke periode van de geschiedenis, waarin we de ontvouwing zien van de wereldgebeurtenissen die aangeven dat een verandering nabij is, zelfs voor de deur staat! Die verandering is de overgang van het tijdperk van de Gemeente naar de zeventigste jaarweek van Daniël, waarvoor de wegneming van de Gemeente van de aarde vereist is.

De Gemeente was immers niet aanwezig tijdens de eerste negenenzestig al vervulde weken van de zeventig weken die bepaald waren voor Daniëls volk en zijn heilige stad (Daniël 9:24). Dit gebeuren impliceert de wegneming van de Gemeente voordat de zeventigste week kan beginnen.

Tegelijkertijd

De laatste keer dat de Joden Jeruzalem in bezit hadden ongeveer tegelijkertijd met het ontstaan van de Gemeente was vlak na Jezus’ eerste komst. Nu is het voor het eerst in de geschiedenis dat de Joden niet alleen in het bezit zijn van Jeruzalem, maar dat ook de natie Israël en de Gemeente tegelijkertijd bestaan! Zou het zo kunnen zijn dat deze ongekende gebeurtenis heeft plaatsgevonden vlak voordat Jezus komt vóór Zijn Gemeente, en dan zeven jaar later bij Zijn wederkomst komt mét Zijn Gemeente?

Dit is natuurlijk puur speculatie. Maar worden we niet opgeroepen om te leven in de verwachting dat Hij ons elk moment kan komen halen?

1 Thessalonicenzen 4:15-18
‘Want dit zeggen wij u met een woord van de Heere, dat wij die levend zullen overblijven tot de komst van de Heere, de ontslapenen beslist niet zullen voorgaan. Want de Heere Zelf zal met een geroep, met de stem van een aartsengel en met een bazuin van God neerdalen uit de hemel. En de doden die in Christus zijn, zullen eerst opstaan. Daarna zullen wij, de levenden die overgebleven zijn, samen met hen opgenomen worden in de wolken, naar een ontmoeting met de Heere in de lucht. En zo zullen wij altijd bij de Heere zijn. Zo dan, troost elkaar met deze woorden.’

Nu de wereld een chaos van waanideeën en het Midden-Oosten een ontploffend kruitvat is, en een groot deel van de kerk de gezonde leer niet meer verdraagt, zouden we moeten verwachten de klank te horen van de bazuin die ons roept tot een ontmoeting met de opgestane doden in Christus en met de Heer Zelf in de lucht.

Wat een prachtige, troostende gedachte!

Ja, kom spoedig, Heer Jezus!
Amir Tsarfati


Amir Tsarfati is een geboren Israëli en voormalig majoor in het Israëlisch leger (IDF). Hij is de oprichter en directeur van Behold Israel. Dit is een non-profitorganisatie die Bijbels onderwijs geeft door middel van rondleidingen, conferenties en social media, en vanuit een Bijbels en profetisch gezichtspunt nieuws en informatie over Israël biedt.

Amir is getrouwd en heeft vier kinderen. Zijn huis in Noord-Israël kijkt uit over de vallei van Megiddo (Armageddon). Dit is een voortdurende herinnering aan de opdracht die hij van de Heer gekregen heeft om vanuit de Bijbel onderwijs te geven over Gods plannen voor de eindtijd.

Lees meer op de website van Amir Tsarfati: beholdisrael.org
Deze nieuwsbrief is vertaald door de redactie van Christelijk Nieuws vanuit de Bijbelse overdenking van Amir van maandag 30 september 2024.
Foto: © Henk-Jan Oudenampsen 

Meer berichten van Amir zijn te vinden op: 
YouTube: www.youtube.com
Telegram:  t.me/beholdisraelchannel
Facebook:  facebook.com/beholdisrael
Instagram: instagram.com/amir.tsarfati

NederlandsWeekblad.nl maakt gebruik van cookies